onsdag 7 november 2007

Suveränt

...att det görs nykterhetskontroller vid skolor. Är övertygad om att ett flertal vuxna kör sina barn till skolan efter att ha tagit sig ett eller två glas för mycket kvällen innan eller under dagen så de är onyktra när de ska hämta sina barn.

Allt för många barn lever i det dolda med föräldrar som dricker, kanske inte så att det stör omgivningen men barnen påverkar det. Barn vet vad som är rätt och fel och de vill inte ha en onykter mamma eller pappa, de vill ha en vanlig familj som de kan ta hem kompisar till osv.

MEN... det ska inte ske på bekostnad av dessa barn. Många lever ändå i skammen över att föräldrarna dricker, de ska inte behöva utstå att de övriga barnen på skolan får se att polisen tar dem för rattfylleri också. Dessa barn är vana att gömma sitt problem, så ingen ser att det existerar och det för sin egen överlevnads skull, för att hålla skenet uppe, för att hålla samman familjen. Naturligtvis innebär det inte att alla föräldrar som tagit lite för mycket dagen innan eller så har ett alkoholmissbruk men det är lika viktigt att skydda dessa barn. Barnen lever i ett hårt klimat, de som bryter mot reglerna, normerna eller annat blir utstött och en förälder som tas i nykterhetskontroll är ett starkt stigma som kan påverka hela livet för ett barn.

Jag är helt på J.Js och rektorns bana i det här fallet, om inte för de vuxnas skull så för deras barns skull. Tycker att det är skamligt att polisen, som ska arbeta för alla i samhällets bästa, glömmer bort barnen i ett sådant här fall, barnen som ofta glöms ändå.

Läsa mer?

10 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för en bra artikel. Håller med om varje ord. All heder åt JJ och rektorn.

/Magnus

Anonym sa...

Herregud vad ni dumförklarar barnen!

Barn vet. Barn förstår. Barn vill vara snälla.
Ett barn med föräldrar som dricker vill inte visa det för andra. Men vill ha hjälp. Dom vet bara inte hur dom skall göra för att få hjälp.
Är det nu så att barnets föräldrar åker dit för rattonykterhet så kanske det leder till något gott. Och är det nu så att det leder till mobbing av det barnet så skall detta tas upp med skolan. Barnen skall informeras och gärna en information till föräldrarna.

Jag har växt upp med kompisar vars föräldrar var alkolister. Kompisarna var mer än välkomna hem. Jag hade nog mer överseende med dom än andra kompisar. Var dom på besök så var det sällan som vi skickade hem dom för mat utan dom bjöds på mat. Dom visste att vi visste. Dom kom när det var problem. Det var en trygghet att andra vuxna visste om deras problem.

En anonym faståkning en bit ifrån skolan. Hur skall barnen då komma dit. Gå ensamma? Åka med Polisen?

Små barn säger som det är när klasskamrater frågar. Större barn håller tyst men skulle nog mer än gärna prata med vuxna och få hjälp.

Jag ser inga problem med att Polisen har kontroll vid skolan. En mer live lektion kan man väl knappast få.
Med dagens lagar så måste omgivningen reagera när något är fel. Men om inte omgivningen vet något så händer inget.

Sätt dit rattonyktra så att det visslar om det. Få skolan och media att diskutera det. Få ungdomarna till att reagera på det. Skapa en bättre framtid med en mer informerad generation.

När jag var ung så var det mycket bältes kontroller. Idag använder dom flesta bälten. Man är rätt dum om man inte använder det.
Kanske man kan skapa samma mentalitet över alkohol som med bälte.

//SPiKE

Anonym sa...

Nej, nu får det vara nog. Ska en förälder som vill skydda sitt barn mot allt obehagligt få diktera villkoren för polisens arbete. När det gäller alkoholkontroller är det viktigt att det inte finns några "frizoner", den som kör berusad ska veta att han kan åka dit överallt. Dessutom är det bra för barnen att på nära håll uppleva att samhället tar detta problem på största allvar och att statsmakten är befogad att vidta åtgärder. Insikten om detta kan nog rädda en eller annan av telningarna undan problem senare i livet tack vare detta. Fast det är kanske så att JJ inte själv har rent mjöl i påsen? :-)

Glimma sa...

Dumförklarar barnen?? Vad menar du? Barnen ska inte behöva ta smällen över sådant som föräldrarna ställer till med, det är deras ansvar. låt barnen få vara barn, ÄVEN på skolan.

Skolan har inte ansvar för allt som rör våra barn och kan inte skrapa ihop resterna eller sopa undan allt som föäldrar inte orkar ta hand om när det gäller deras barn, det ÄR och kommer alltid vara föträldrarnas huvudansvar. Fullföljer inte föräldrarna det ska inte barnen behöva bära hundhuvudet.

Visst kan det leda till något gott om föräldrarna tas för rattonykterhet men det ska inte ske inför barnen och deras klasskamrater. Då har vuxenvärlden ställt barnen alldeles nakna och sådant får aldrig ske. Nej, de vet inte hur de ska få hjälp, en del vet inte ens att det finns hjälp att få eller att man ska ha hjälp i sådana lägen. Men hjälper det så att hela skolan kan se på när föräldern åker dit och får sona vad den ställt till med?

Du undrar hur barnen kommer till skolan om kontrollen är en bit till skolan, det tolkar jag som om du anser att det är ok att köra barnen på bakfyllan eller med nytt intag i kroppen, huvudsaken är att barnen kommer fram till skolan. Felet begicks redan innan kontrollen, när den vuxne satte sig i bilen för att köra eller hämta sitt barn. Det kan du aldrig ändra på... Om så nu är fallet, får väl föräldern göra som så många andra föräldrar gör, traska och gå med sitt barn eller låta barnet gå själv, beroende på vilken ålder barnet är i och trafiksituationen runt om.

Läser man sedan artikeln ordentligt så står det tydligt at rektorn ville att kontrollen skulle flyttas ca 5 m bort så inte deleverna fick en panoramavy över det som utspelar sig, det tror jag t ex en 6åring klarar av att trampa i väg själv.

Glimma sa...

Visst får man som förälder och samhällsinnevånare,tala om för ordningsmakt eller andra i maktposition att de handlar fel, även om det gäller andras barn. Polisen är inte utan brister, de som alla andra, och lagar mm är inte till alla fördel i alla fall även om tanken är sådan. För att det ska uppmärksammas MÅSTE någon säga ifrån och det gör J.J och rektorn i det här fallet.

De visar i det här läget vettigt civilkurage och även medkänsla för barnen men även för deras kamrater. Barn ska skyddas från vissa upplevelser och i den mån vi vuxna kan göra det SKA vi göra det.

Hur man sedan räddar ett barn inför framtiden genom att blotta det framför hela skolan begriper inte jag. Det finns andra mycket humanare och empatiskare sätt att göra det. Barnkonventionen talar för barnents bästa och det är vad vi alla ska rätta oss och sträva efter, det gör man inte genom att öppet, ta onyktra föräldrar framför skolgården.

Anonym sa...

Det är bäst för alla om en onykter förälder stoppas så att alla ser det. Det är tyvärr det enda sättet att få bukt med akloholmissbruket, att ta upp det till ytan. Då går det inte att hålla hemligt längre. Själv varit alkoholist och kört runt mina barn (5st) när jag varit onykter.Sedan är det SKOLANS uppgift att se till att mobbing inte förekommer,försök inte lasta över det på nån annan!!!

Glimma sa...

Visst kan rattonyktra "tas" offenligt om så vore det bästa, det har jag inte uttaleat ett enda ord om. MEN det ska inte ske inför barnen, vare sig de egna barnen ELLER övriga barn.

Skolan SKA se till att det inte förekommer mobbing på skolan men allt ansvar ligger inte på dem, föräldrarna och övrig omgivning måste och SKA också ta sitt ansvar. Vilket många struntar i eftersom det är lättvindigt att överlåta det på andra...
Ett ex är en förälder som tillåter att alla barn i en klass utan ett bjuds till ett kalas... den föräldern talar om för sitt barn att det är ok att stöta ut andra. Eller hur? Det är DÄR föräldraansvaret ligger bl a när det gäller mobbing. Kan lägga till att detta inte är ett påhittat exempel utan ett som drabbat min egen familj...

ALLA måste samarbeta för att få bort mobbningen från skolan, på fritiden osv, det ansvaret vilar inte på enbart skolans axlar utan hos oss alla och är något vi ska börja arbeta med våra barn redan när de är pyttesmå, kke redan innan de börjar dagis. Sedan måste vi alla vuxna även arbeta med oss själva och våra förutfattade meningar och fördomar för att kunna hjälpa våra barn. Det här är en process som tar tid men till slut så ger den resultat, det lovar jag.

I det här fallet tog skolan och även en förälder, sitt ansvar och försökte minimera risken för mobbig och liknande, vad resulterade det i?

Anonym sa...

Vi har skolplikt här i landet. När jag skickar mina barn till skolan så tar skolan över "föräldrarskapet". Därav bör ju skolan ta hand om mobbing. För mobbing är ett lagbrott.

5m gör nog väldigt stor skillnad. Om nu barn bara kan se 4.9m. Jag gissar mig till att dom kommer se även 5m och se den ertappade placeras i polisbilen.
Eller tror ni att man bara får en bot och sedan kan köra vidare?

Varför skulle jag utgå ifrån att det är OK att köra onykter så att barnen kan komma till skolan i bil?

Visst, vi kan ställa polisen en bit bort ifrån skolan. Och hoppas att skolan bara har en enda väg fram. För vi vill väl har möjlighet att kontrollera alla bilar?
För vi tror väl inte att alkoholister undviker ställen där det brukar vara kontroller?

Om jag nu vill kontrollera alla som kör bilen till skolan. Vart skulle jag då ställa mig? Skolan!
Om jag nu vill kontrollera alla som kör bilen till systembolaget. Vart skulle jag då ställa mig? Systembolaget!

För min del ser jag gärna mer av båda hastighets- och nykterhetskontroller runt skolan där mina barn går. För när jag går över gatan så ser jag mig för. Men jag ser dagligen små barn springa ut eller över gatan utan så mycket som en blick åt sidorna. Och när ett barn springer över så hänger gärna andra på. Och en onykter förare kan då lätt förstöra för flera familjer. Allt för lite alkohol.

Ja man blottar barnets problem. Men om barnet inte har förtroende för vuxna så får vi vuxna inte dom rätta svaren och kan då heller inte hjälpa ett utsatt barn.
Men barn till barn kanske skapar en kejda av svar så att vi vuxna kan uppmärksamma problemet och göra något åt det.

Och som en f.d alkoholist sa: Upp med det till ytan. Om mer vuxna uppmärksammas problemet så kanske man kan stävja det innan problemet verkligen kör över något barn.

//SPiKE

Glimma sa...

Till en början med så tar aldrig skolan över föräldraskapet, då har du nog missat nen viktig bit i föräldra sakpet. Förälder är du alltid, från det ögonblick barnet föds, gärna innan också, och till dess att dina barn dör, för även efter din egen död är du dina barns förälder. Skolan har ansvaret för att inget händer ditt barn under tiden det är i skolan men föräldraskapet har du.

Fortsätter svara senare...

Glimma sa...

Så där, nu har det klarats av lite träningar mm och jag kan fortsätta.

Jag tänker inte ge mig in i någon diskussion mot de hånfulla och dumma anspelningarna i den sista kommentaren men däremot förtydliga att först vid 18 år har barnet eget ansvar för sina handlingar och ens föräldraansvar avtar.

Jag hävdar fortfarande att först och främst har man som förälder ansvar för vad ens barn hittar på, det är ju vi som föräldrar som lägger grunden till hur våra barn är och blir under deras första levnadsår och sedan tillsammans med övrig omgivning ska fortsätta att fostra dem till medborgare av samhället, inom normer, lagar, förordningar mm.

Vidare tycker jag att det är sorgligt att det återigen fokuseras på den vuxne och inte på barnets upplevelser, känslor mm och vad som kan ske efter en sådan händelse för barnets del. Jag anser också att den vuxnes problem ska åtgärdas och att nykterhetskontroller är av godo, precis som jag skriver i mitt inlägg, MEN att barnen inte ska lida för det. Man måste använda huvudet och se saker och ting ur banrnens perspektiv och det gör man inte om man blottar dem på det viset genom att föräldern ev. kan åka fast för rattfylla utanför skolan.

Kör man rattfull gör man det även på andra ställen än just vid skolan. Polisen kan inte finnas överallt, de kan omöjligt få fatt på alla som kör rattonyktra var dag så var de står spelar ingen större roll egentligen, det säger lite sunt förnuft.